Solárne cesty – čierna diera na peniaze.

15. novembra 2017, magy, Úvahy a názory

Kto sleduje problematiku alternatívnych zdrojov energií a hľadanie kdejakých spôsobov, ako využiť nevyužité to či ono, zrejme pred časom zaregistroval správu, že vo Francúzsku konečne(!) dobudovali prvú funkčnú solárnu cestu. Teda cestu, po ktorej bežne jazdia automobily ale namiesto asfaltu má povrch pokrytý solárnymi článkami. A teda nevyužitá plocha povrchu cesty sa konečne (?) zmysluplne (??) začína využívať na produkciu elektrickej energie.

Nie som negativista zo zásady, snažím sa rozmýšľať hlavou a podrobiť podobné veci zdravej kritike, než dospejem k názoru. A podotýkam k názoru, utvorenému na základe faktov, dôkazov, niečoho overiteľného. Nie na základe pocitov, viery či nebodaj dogmatického tvrdohlavého postoja bez štipky logiky.

Poďme sa teda na tento ne-zmysel pozrieť podrobnejšie a vysvetlíme aj laikom, prečo k účelnému použitiu solárnych článkov tadiaľto cesta nepovedie. A s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy.

Najprv základné informácie ohľadom bežného kremíkového solárneho článku. Takého, ktorý sa bežne používa v paneloch na strechách a pod.

Tenký cca 0,2mm, krehký, účinnosť okolo 20% (+/- niečo podľa výrobcu a technológie), životnosť zhruba 20-30 rokov. Energetická návratnosť niekoľko málo rokov, v závislosti na množstve dopadajúceho svetla počas používania článku.

Na svoju „prácu“ potrebuje najlepšie priamy slnečný svit, nie príliš vysoké teploty, vhodný uhol natočenia k Slnku, ochranu pred poškodením.

Pri použití v paneloch umiestnených na streche alebo voľnom priestranstve sa panel dá nakloniť do vhodného uhla, prípadne dokonca otáčať, ľahko sa čístí, opravuje…

A tu začína problém, ak uvažujeme o jeho použití v povrchu vozovky.

Poďme teda trochu počítať.

Zmienená solárna cesta vo Francúzsku by mala vyrobiť priemerne denne 767 kWh, v slnečných dňoch až 1500 kWh. A tých v Normandii bohviekoľko nie je. Pri cene za výstavbu kilometrového úseku 5 miliónov Eur (!) je to teda úplný nezmysel. Dnešná cena predaného kWh koncovému spotrebiteľovi je okolo 15-20 centov, teda za rok existencie vyrobí táto cesta elektrinu v hodnote okolo 60 tisíc eur, a za celú životnosť solárneho článku (max. 30 rokov) asi 1.8 mil. Eur. A to som ešte neodpočítal náklady na prevádzku, údržbu, čistenie, opravy…

Z ekonomického pohľadu solárna cesta vyzerá skôr ako samozvražda, než rozumná investícia.

Pokiaľ cena za výstavbu takej cesty neklesne hlboko pod 1mil. Eur za každý kilometer, je výstavba takejto cesty úplná blbosť. To sa už viac oplatí postaviť nad každou cestou akúsi zaoblenú strechu pokrytú solárnymi panelmi, ktoré budú mať nielen podstatne lepšie podmienky (hladký a číry povrch panelov, podstatne lepší uhol k trajektórii Slnka, žiadne tienenie, namáhanie, špina, menšie riziko poškodenia a jednoduchšie opravy, výmeny, údržba, čistenie…), ale taká strieška zároveň poskytne ceste ochranu pred dažďom, snehom, námrazou… Plus môže byť podstatne lepšie vyriešené osvetlenie vozovky.

Celkovo je tento projekt slepá ulička. Jediným pozitívom je snáď to, že niekto to spraviť musel, aby ostatným ukázal, ako sa určité veci robiť nemajú.

 

Zdroje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_cell

http://arstechnica.com/cars/2016/12/worlds-first-solar-road-opens-in-france/

http://www.forbes.com/sites/federicoguerrini/2016/12/23/worlds-first-solar-road-opens-in-france-draws-criticism-for-high-cost/#403d03ed5069

Looking at the Dutch Solar Bike Path After One Year